čtvrtek 6. února 2014

(hořko)Sladká nevědomost

Určitě již každý z vás mnohokrát zažil situaci, kdy vám třeba váš známý něco vypráví a najednou se zarazí a řekne: "Nic, nic..." nebo "zapomeň na to". Taky při tom pak vždycky dostanete ještě větší chuť zjistit, co měl(a) na jazyku? A když se vám to po dlouhém přemlouvání konečně podaří, jste spokojeni s tím, co jste slyšeli? Nebo byste se raději vůbec neptali?


Mám takovou teorii, že když už někdo načne myšlenku, a pak dělá, jako že strašně moc chce, abyste se ji nedozvěděli, tak ve skutečnosti touží po tom, abyste se na ni vyptávali a on vám ji "bohužel" musel sdělit. K čemu tohle divadýlko? Nevím, možná pro to, aby to vypadalo, že vám to původně skutečně nechtěl říct, a že jste ho k tomu "přinutili". Tím pádem z něho odpadá jakákoliv odpovědnost za to, co s vámi ono zjištění udělá. Zkrátka "máte, co jste chtěli". Osobně jsem se s tímhle setkal nejčastěji ve dvou případech. První je ten, když vám chce někdo říct tajemství (ať už cizí, nebo své - u kterého tajně chce, abyste ho znali). Druhým případem je nenásilné sdělování špatných zpráv. Takové to: "Nechtěl(a) jsem o tom mluvit, ale svým vyptáváním mi nedáváš jinou možnost."

Když už jsme u těch špatných zpráv... Jak se říká: "Co oči nevidí, srdce nebolí." Já bych ještě doplnil "co uši neslyší, duši netrápí." Některé zprávy se špatně poslouchají a pravda někdy bolí. Otázkou je, jestli dáme radši přednost milosrdným lžím, neupřímnosti a mazání medu kolem pusy. Jo, dokud nevíte skutečnou pravdu, tak je to v pohodě. Ovšem když nakonec vše vyjde najevo (a věřte mi, z 99% se to dříve či později stane), tak to mnohdy může mít ještě horší následky, než kdybychom se bývali všechny špatné věci dozvěděli hned. Tady totiž nejde jen o tu bolestivou skutečnost samotnou, ale i o fakt, že jsme určitý čas žili ve lžích a iluzích a i když to možná s námi lidé kolem nás mysleli dobře, tak nám tím mohli ublížit ještě víc, než kdyby bývali vyšli s pravdou ven hned na začátku. Z nás to dělá hlupáky a na ostatní to také nevrhá zrovna dobrý stín.

Já osobně mám radši jednání na rovinu, i když je mi jasné, že se asi najde pár lidí v mém okolí, kteří ke mně úplně upřímní nejsou a nebyli. Ale jak jsem psal - dokud o tom nevím, tak mě to nemusí tížit. A pokud už se někdo odhodlá říct mi pravdu, tak ať kolem toho nedělá divadlo. Jednoduše: Když už jednou něco začnu, tak bych to měl taky dokončit. A pokud zůstanu jen u nějakých náznaků, tak tím zbytečně dávám prostor pro různé spekulace, pochyby a unáhlené závěry, které si o mně ten druhý může udělat, a které mohou být mnohdy horší, než kdybych to ze sebe vyklopil hned.

5 komentářů:

  1. Chtěla jsem ti něco říct, ale... když tady teď píšeš takový věc, tak asi ne.

    OdpovědětVymazat
  2. Co hledáš tím, že píšeš takový blbosti? Nebo co tím chceš světu říct? Lidi, co ti mazali med kolem huby to třeba mysleli dobře anebo ne, ale minulost nevrátíš a lidi nezměníš. Možná by ses sám mohl zamyslet nad sebou, protože tvoje okolí k tomu se tak chovat asi bude mít důvod. Ne? Jo?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne? Jo? Sakra, teď jsem zmaten. Co třeba možná? Každopádně, milý Anonyme, blbosti to možná jsou, to ať každý čtenář posoudí sám. Ostatně o tom a o důvodech k založení tohoto blogu jsem psal už pár článků nazpět. Ale jsem rád za každou zpětnou odezvu. Dobří čtenáři jsou ti, kteří se vracejí ;).

      Vymazat
  3. Něco na tom je a bude, nechci sem tahat boha, ale jak se říká bůh, ví proč to tak ty lidi nacnou, možná, že je to tíži a bojí se to říci na rovinu a az poté co vidí zájem druhého otevřou se ač nevědí, ze ostatním ublíží, ale ostatní by měli byt silnější a toho kdo jim to řekl by měli pochopit a snažit se jim pomoc v pochopení. Tonda

    OdpovědětVymazat